REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY BOROWIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Borowiu zwany dalej „Regulaminem” określa:
- zakres działania i zadania Urzędu Gminy w Borowiu , zwanego dalej „Urzędem”,
- organizację wewnętrzną i zasady funkcjonowania Urzędu,
- zakres działania i kompetencji kierownictwa Urzędu, poszczególnych wydziałów samodzielnych stanowisk,
- tryb pracy Urzędu, stanowiący Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu,
- zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu aktów prawnych, stanowiący Załącznik Nr 2 do niniejszego Regulaminu,
- organizację przyjmowania, rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli, stanowiący Załącznik Nr 3 do niniejszego Regulaminu,
- organizację działalności kontrolnej, stanowiący Załącznik Nr 4 do niniejszego Regulaminu,
- zasady podpisywania pism i decyzji, stanowiący Załącznik Nr 5 do niniejszego Regulaminu.
- Schemat Organizacyjny Urzędu Gminy w Borowiu stanowiący Załącznik Nr 6 do niniejszego Regulaminu.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o :
- Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Borowie
- Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Borowie
- Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Borowie
- Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Borowie
- Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Borowie
- Zastępcy Wójta - należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta Gminy Borowie.
§ 3
- Urząd jest jednostką budżetową Gminy
- Siedzibą Urzędu jest miejscowość Borowie
- W skład Urzędu wchodzi Urząd Stanu Cywilnego w Borowiu zwany dalej „USC” .
Funkcję kierownika USC pełni Wójt.
Rozdział II
Zakres działania i zadania Urzędu
§ 4
Urząd działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tekst jednolity : Dz. U. z 2025 roku poz. 1153 )
- Ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych ( tekst jednolity Dz. U. z 2024 roku poz.1135)
- Ustawy z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw ( Dz. U. Nr 34 poz. 198 z późniejszymi zmianami)
- Statutu Gminy Borowie uchwalonego przez Radę Gminy w dniu 25 września 2018 roku uchwałą Nr XLVII/225/2018( Dz. Urz. Woj. Maz. Z 2018 roku poz. 10019)
- Niniejszego Regulaminu.
§ 5
Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania powierzonych Gminie:
- zadań własnych,
- zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
- zadań wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej
( zadań powierzonych ), - zadań publicznych powierzonych gminie w drodze porozumienia międzygminnego,
- zadań dotyczących przygotowania i przeprowadzenia wyborów powszechnych, referendów i spisów.
§ 6
Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom Gminy w wykonywaniu ich zadań i kompetencji, a w szczególności :
- przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności przez organy Gminy,
- wykonywanie, na podstawie udzielonych upoważnień, czynności prawnych wchodzących w zakres zadań Gminy,
- zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,
- realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał, zarządzeń i postanowień organów Gminy,
- zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji Rady i posiedzeń jej komisji,
- gromadzenie i udostępnianie zbioru aktów prawa miejscowego w siedzibie Urzędu.
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna i zasady funkcjonowania Urzędu
§ 7
- W skład Urzędu wchodzą
- Kierownictwo urzędu w składzie:
- Wójt – „W”
- Zastępca Wójta – „ZW”
- Sekretarz Gminy – „S”
- Skarbnik Gminy – „SK”
- Następujące komórki organizacyjne i stanowiska:
- Wydział Finansów i Budżetu - „F”
- Wydział Oświaty, Geodezji, Rozwoju Gospodarczego, Dróg, Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego – „RG”,
- Wydział Społeczno – Organizacyjny i Sportu – „SO”
- Urząd Stanu Cywilnego – „USC”
- Samodzielne stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego – „OC”
- Samodzielne stanowisko ds. przygotowania i zarządzania projektami – „ZP”
- Samodzielne stanowisko informatyka – „INF”
- Samodzielne stanowisko Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych – „IN”
- Samodzielne stanowisko Inspektor Ochrony Danych – „IOD”
- Samodzielne stanowisko ds. dostępności – „D”
- Radca Prawny – „RP”
- Kierownictwo urzędu w składzie:
- Wydziałami kierują Kierownicy Wydziałów
- WYDZIAŁ FINANSÓW I BUDŻETU
- Kierownik Wydziału, realizujący zadania przypisane stanowisku ds. księgowości budżetowej
- Kierownik Wydziału Finansów i Budżetu zastępuje Skarbnika Gminy w czasie jego nieobecności
- W przypadku nieobecności Skarbnika Gminy, Kierownik wydziału jako osoba zastępująca Skarbnika Gminy, może dokonać kontrasygnaty, czynności prawnych mogących spowodować zobowiązania majątkowe wobec Gminy Borowie zgodnie z art. 46 ust 3 ustawy o samorządzie gminnym po wcześniejszym otrzymaniu pisemnego upoważnienia podpisanego przez Skarbnika Gminy
- Wójt Gminy na podstawie Zarządzenia może upoważnić pracownika Urzędu Gminy do wykonywania czynności w zakresie gospodarki finansowej Gminy Borowie oraz wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi na rachunkach Urzędu Gminy Borowie
- stanowisko ds. planowania i księgowości budżetowej
- stanowisko ds. wymiaru podatku i opłat lokalnych
- stanowisko ds. księgowości podatkowej
- stanowisko ds. płac, kontroli wewnętrznej i archiwum zakładowego,
- stanowisko ds. księgowości budżetowej,
- stanowisko ds. księgowości budżetowej
- stanowisko ds. księgowości budżetowej
- stanowisko pomoc administracyjna
- Kierownik Wydziału, realizujący zadania przypisane stanowisku ds. księgowości budżetowej
- WYDZIAŁ OŚWIATY, GEODEZJI , ROZWOJU GOSPODARCZEGO , DRÓG, PLANOWANIA I ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
- Kierownik Wydziału, realizujący zadania przypisane stanowisku ds. inwestycji i zamówień publicznych
- stanowisko ds. geodezji i gospodarki gruntami
- stanowisko ds. gospodarki komunalnej, rolnictwa i ochrony środowiska
- stanowisko ds. przygotowania i realizacji inwestycji
- stanowisko ds. planowania i zagospodarowania przestrzennego
- stanowisko ds. dróg, planowania i zagospodarowania przestrzennego
- stanowisko pomoc administracyjna
- stanowisko pomoc administracyjna
W wydziale realizowane są także zadania i kompetencje z zakresu oświaty.
- WYDZIAŁ SPOŁECZNO – ORGANIZACYJNY I SPORTU
- Kierownik Wydziału, realizujący zadania przypisane stanowisku ds. organizacyjno – administracyjnych, ewidencji działalności gospodarczej oraz sportu,
- stanowisko ds. świadczeń rodzinnych, wychowawczych, funduszu alimentacyjnego, stypendium szkolnego i Karty Dużej Rodziny
- stanowisko ds. obsługi Sekretariatu
- stanowisko ds. kultury, zdrowia i obsługi kasy
Stanowisko to realizuje także zadania i kompetencje z zakresu wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholi i organizacji imprez masowych, nadzoru nad działaniami organizacyjnymi jednostek podległych gminie tj. Gminny Ośrodek Kultury, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, Gminna Biblioteka Publiczna i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz stowarzyszeń, organizacji pozarządowych i pożytku publicznego - pomoc administracyjna - BOI
- pomoc administracyjna - BOI
- pomoc administracyjna
- Stanowisko pomoc administracyjna pracownik hali sportowej
- Stanowisko pomoc administracyjna pracownik hali sportowej
- Stanowisko pomoc administracyjna pracownik hali sportowej
- Stanowisko – sprzątaczka
- Stanowisko pracownik gospodarczy
- Stanowisko pracownik gospodarczy
- Stanowisko pracownik gospodarczy
- Stanowisko pracownik gospodarczy
- URZĄD STANU CYWILNEGO
- Kierownik USC
- Z-ca Kierownika USC
- Stanowisko ds. ewidencji ludności, dowodów osobistych i obsługi rady gminy
Stanowiska te, realizują zadania i kompetencje z zakresu spraw obywatelskich, wojskowych, ewidencji ludności, dowodów osobistych, obsługi rady gminy a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych i referendów.
- SAMODZIELNE STANOWISKA
- Radca prawny
- Stanowisko do spraw przygotowania i zarządzania projektami
- Stanowisko Pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych
- Samodzielne stanowisko Inspektor Ochrony Danych
- Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego
- Stanowisko do spraw dostępności
- Stanowisko informatyka
§ 8
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
- praworządności
- służebności wobec społeczności lokalnej
- racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym i komunalnym
- jednoosobowego kierownictwa
- kontroli wewnętrznej
- podziału zadań pomiędzy kierownictwo urzędu i poszczególne stanowiska pracy oraz wzajemnego współdziałania .
§ 9
- Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie i w granicach prawa, i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
- Dane wytworzone na sprzęcie firmowym w ramach obowiązków służbowych są własnością pracodawcy, a ich usunięcie lub zniszczenie może skutkować odpowiedzialnością materialną, a nawet karną pracownika.
- Pracownik zobowiązuje się do korzystania z powierzonych mu urządzeń i środków informatycznych, w tym komputera służbowego, wyłącznie w celach związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych. Korzystanie z tych urządzeń do celów prywatnych jest zabronione
§ 10
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich zadań i obowiązków są zobowiązani do:
- sumiennego, sprawnego i bezstronnego działania,
- zachowania uprzejmości i życzliwości z kontaktach z obywatelami,
- przestrzegania zasad ochrony informacji niejawnej stanowiącej tajemnicę służbową oraz dochowywania w tajemnicy wszelkich informacji stanowiących tajemnicę służbową, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, zarówno w trakcie trwania stosunku pracy, jak i po jego ustaniu.
- przestrzegania zasad ochrony danych osobowych przed nieuprawnionym ujawnieniem,
- przestrzegania zasad dostępu obywateli do dokumentów dotyczących wykonywania przez Gminę zadań publicznych , określonych przez Radę w statucie gminy,
- przestrzegania prawa zamówień publicznych w zakresie prowadzonych spraw,
- przekazywania informacji publicznych do publikacji w biuletynie informacji publicznej,
- udziału w realizacji zadań obronnych.
§ 11
- Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym i publicznym.
- Zakupy, remonty i inwestycje realizowane są zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych.
§ 12
- Pracą Urzędu kieruje Wójt przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem Gminy za realizację powierzonych im zadań.
- W czasie nieobecności Wójta lub niemożności wykonywania swej funkcji jego zadania wykonuje Zastępca Wójta w drodze wydanego Zarządzenia.
- Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy przy wykonywaniu powierzonych im zadań działają w granicach określonych przepisami prawa, Zarządzeniami Wójta Gminy oraz pełnomocnictwami i upoważnieniami udzielonymi im przez Wójta.
- Kierownicy poszczególnych wydziałów kierują i zarządzają nimi oraz sprawują bezpośredni nadzór nad podległymi pracownikami i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem Gminy.
- Wydziały i poszczególni pracownicy są zobowiązani do współdziałania z pozostałymi komórkami organizacyjnymi poprzez wzajemne konsultacje i sprawną wymianę informacji.
Rozdział IV
Zakres działania i kompetencji kierownictwa Urzędu , poszczególnych wydziałów i samodzielnych stanowisk
§ 13
- Wójt jest organem wykonawczym Gminy.
- Wójt wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania Gminy określone przepisami prawa.
- Do zadań Wójta należy w szczególności:
- kierowanie bieżącymi sprawami Gminy oraz kierowanie Urzędem, reprezentowanie Gminy i jej Urzędu na zewnątrz,
- przedkładanie Radzie Gminy projektów uchwał,
- określanie sposobu wykonywania uchwał,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- wykonywanie budżetu,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
- dokonywanie wydatków budżetowych,
- zgłaszanie zmian w budżecie gminy,
- dysponowanie rezerwami budżetu Gminy,
- blokowanie środków budżetowych w przypadkach określonych w ustawach,
- emitowanie papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych przez organ Gminy,
- wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
- podejmowanie decyzji majątkowych dotyczących zwykłego zarządu mieniem Gminy w obowiązującym trybie,
- podejmowanie innych decyzji należących do kompetencji Urzędu, podpisywanie pism i dokumentów wychodzących na zewnątrz Urzędu,
- nadzorowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, powiatowej i wojewódzkiej i pozostawanie w kontakcie z terenowymi organami tej administracji,
- upoważnianie pracowników Urzędu do podejmowania w imieniu Wójta Gminy decyzji,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego i kierownika zakładu pracy w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- zatwierdzanie zakresów czynności i odpowiedzialności pracowników Urzędu,
- dokonywanie okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników,
- rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między pracownikami Urzędu,
- ogłaszanie budżetu Gminy oraz sprawozdania z jego wykonania,
- wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej Gminy,
- organizowanie akcji ratowniczych w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof,
- kierowanie wykonywaniem zadań obronnych,
- informowanie wojewody o zamiarze przystąpienia Gminy do związku międzygminnego,
- składanie Radzie Gminy okresowych sprawozdań z realizacji zadań Urzędu oraz corocznych raportów o stanie gminy,
- używanie przy oznaczaniu spraw symbolu „W”.
§ 14
Zastępca Wójta Gminy sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:
- Wydziału Oświaty, Geodezji, Rozwoju Gospodarczego, Dróg, Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego
- Realizacja zadań w zakresie sprawowania nadzoru nad wydziałem polega na:
- dokonywaniu rozstrzygnięć w zakresie prowadzonych spraw, w tym podpisywania w imieniu Wójta Gminy stosownych decyzji, postanowień, pism i innych dokumentów oraz decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej i zaświadczeń,
- koordynowanie działalności nadzorowanych komórek organizacyjnych w zakresie realizowanych spraw,
- reprezentowanie Wójta Gminy w pracach Rady Gminy i Komisji,
- informowania na bieżąco o problemach i zagrożeniach związanych z realizowanymi zadaniami Gminy w nadzorowanych komórkach organizacyjnych
- przedkładanie projektów uchwał w zakresie nadzorowanych spraw,
- przyjmowanie interesantów w godzinach pracy Urzędu,
- używanie przy oznaczaniu spraw symbolu „ZW”
§ 15
Do zadań Sekretarza należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy, przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych i obiegiem informacji,
- współpraca z Radą Gminy i nadzór nad pracą stanowiska ds. obsługi Rady Gminy,
- przygotowywanie projektów uchwał oraz ich zgodność z prawem
- nadzór nad przygotowywaniem materiałów na posiedzenia komisji i sesje Rady Gminy
- nadzór nad kompletowaniem dokumentacji z prac Rady Gminy,
- podejmowanie działań i podpisywanie decyzji w zakresie udzielonego przez Wójta upoważnienia,
- kierowanie Urzędem podczas nieobecności Wójta i Zastępcy Wójta w ramach udzielonych upoważnień,
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników Urzędu Gminy i kierowników jednostek organizacyjnych
- kontrola wykonywania postanowień regulaminu organizacyjnego Urzędu,
- kontrola wykonywania postanowień regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania,
- sprawowanie kontroli wewnętrznej w Urzędzie bądź podejmowanie działań w celu dokonywania kontroli przez stanowisko ds. kontroli,
- nadzór nad przestrzeganiem zasad instrukcji kancelaryjnej, przepisów jednolitego rzeczowego wykazu akt, Kodeksu Postępowania Administracyjnego,
- nadzór nad pracą i realizacją zadań przez stanowiska pracy w Urzędzie,
- organizowanie pracy Urzędu i jego pracowników oraz jego prawidłowe funkcjonowanie,
- organizowanie prawidłowej procedury załatwiania skarg i wniosków oraz informacji publicznych,
- przyjmowanie interesantów w godzinach pracy Urzędu,
- nadzór nad dyscypliną pracy w Urzędzie,
- zgłaszanie wniosków o nagrody, wyróżnienia, awans i kary pracowników,
- przygotowywanie projektów Zarządzeń Wójta Gminy,
- nadzór nad praktykami uczniów i studentów,
- nadzór nad przeprowadzaniem służby przygotowawczej pracowników,
- wydawanie wiążących poleceń dla pracowników Urzędu oraz kierowników nadzorowanych jednostek po wcześniejszym uzgodnieniu z Wójtem Gminy,
- wykonywanie zadań związanych z wyborami, w szczególności nadzorowanie i koordynowanie prac związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów,
- wykonywanie innych zadań poleconych przez Wójta,
- używanie przy oznaczaniu spraw symbolu „S”
§ 16
Do zakresu działania Skarbnika Gminy należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości jednostki,
- wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi,
- dokonywania wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- składanie kontrasygnaty na umowach i innych dokumentach mogących spowodować zobowiązania majątkowe wobec gminy Borowie,
- udzielanie upoważnienia do kontrasygnaty na umowach i innych dokumentach mogących spowodować zobowiązania majątkowe wobec gminy Borowie,
- przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń Wieloletniej Prognozy Finansowej i jej zmian oraz projektów budżetu Gminy i jego zmian,
- nadzór i koordynowanie działań związanych z gospodarką finansową i podatkami budżetowymi,
- używanie przy oznaczeniu spraw symbolu „SK”
§ 17
Do zakresu działania Wydziału Finansów i Budżetu należy w szczególności:
- przygotowywanie materiałów niezbędnych do uchwalenia budżetu Gminy,
- opracowywanie układu wykonawczego budżetu Gminy,
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej,
- uruchamianie środków finansowych dla poszczególnych dysponentów budżetu Gminy,
- sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych,
- przygotowywanie materiałów niezbędnych do sporządzania sprawozdawczości budżetowej,
- prowadzenie ksiąg rachunkowych,
- rozliczanie inwentaryzacji,
- opracowywanie przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia gospodarki kasowej, zakładowego planu kont, instrukcji obiegu i kontroli dokumentów finansowych, instrukcji w sprawie inwentaryzacji aktywów i pasywów,
- dokonywanie wyceny aktywów i pasywów i ustalanie wyniku finansowego,
- dokonywanie umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- prowadzenie spraw wynagrodzeń za pracę pracowników Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy,
- podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych,
- obsługa finansowa funduszy gminnych,
- współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz bankiem prowadzącym bankową obsługę Gminy,
- obsługa kredytów i pożyczek,
- opracowanie projektów uchwał dotyczących podatków,
- wymiar i pobór podatków i opłat lokalnych,
- prowadzenie analitycznej ewidencji podatków i opłat lokalnych,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem ulg, odroczeń, umorzeń, rozkładaniem na raty płatności w zakresie podatków i opłat stanowiących dochody Gminy,
- sporządzanie sprawozdawczości w zakresie podatków i opłat lokalnych,
- pobór i windykacja należności cywilnoprawnych,
- naliczenie i zwrot podatku akcyzowego do paliwa dla rolników, a także sprawozdawczość w tym zakresie,
- prowadzenie archiwum zakładowego,
- używanie przy oznaczaniu spraw symbolu „F”.
§ 18
Do zakresu działania Wydziału Oświaty, Geodezji, Rozwoju Gospodarczego, Dróg, Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego należy w szczególności:
- wykonywanie zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych, systemie oświaty i Karty Nauczyciela,
- planowanie i nadzorowanie realizacji inwestycji i remontów,
- opracowywanie planów inwestycji i remontów w placówkach oświatowych, świetlicach wiejskich, budynkach strażnic i innych budynkach Gminy oraz dróg gminnych,
- ogłaszanie przetargów na inwestycje i remonty oraz sprawowanie nadzoru nad tymi remontami i prawidłowe ich rozliczanie,
- współdziałanie z dyrektorami placówek oświatowych i innych jednostek w zakresie ich działalności,
- dokonywanie zakupów materiałów potrzebnych do realizacji prac remontowych prowadzonych przez pracowników w ramach robót publicznych i interwencyjnych,
- ewidencjonowanie budynków, scalanie i podział nieruchomości oraz prowadzenie dokumentacji geodezyjno-kartograficznej, a także sprawy gospodarowania nieruchomościami Gminy oraz komunalizacji mienia i gospodarowanie nim.
- współpraca z instytucjami samorządowymi w zakresie pozyskiwania środków pozabudżetowych w tym z Unii Europejskiej,
- przygotowywanie wniosków o przyznanie funduszy unijnych i krajowych,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi,
- organizacja przewozu osób niepełnosprawnych,
- przygotowywanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz ustaleniu warunków zabudowy,
- nadzór nad utrzymaniem dróg gminnych,
- prowadzenie rejestru wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz ustaleniu warunków zabudowy,
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o drogach publicznych dot. dróg gminnych, w tym organizacji ruchu, prowadzenia ewidencji dróg i mostów,
- wydawania decyzji o zajęciu pasa drogowego i lokalizacji obiektów niezwiązanych z potrzebami dróg, opracowywanie projektów rozwoju sieci drogowej,
- przygotowywanie dokumentów związanych z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
- współdziałanie w realizacji procedury planistycznej związanej ze sporządzaniem lub zmianą studiów i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wykonywanych przez wykonawców zewnętrznych oraz gminy sąsiednie,
- dokonywania okresowej analizy potrzeb w zakresie planów miejscowych,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa dotyczących dróg, planowania i zagospodarowania przestrzennego,
- wydawanie zaświadczeń o przeznaczeniu w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego,
- wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- wydawanie wypisów i wyrysów ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania terenu,
- nadzór nad organizacją transportu publicznego oraz wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych w transporcie drogowym,
- prowadzenie spraw związanych z ewidencją zabytków nieruchomych,
- używanie przy oznaczeniu spraw symbolu „RG”.
§ 19
Do zakresu działania Wydziału Społeczno - Organizacyjnego i Sportu należy w szczególności:
- prowadzenie spraw z zakresu ewidencji działalności gospodarczej,
- gromadzenie i przechowywanie aktów regulujących funkcjonowanie gminy, urzędu i jednostek organizacyjnych,
- prowadzenie rejestru zarządzeń i decyzji Wójta
- prowadzenie rejestru umów cywilnoprawnych
- prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznej Urzędu
- obsługa kancelaryjno – biurowa
- zaopatrzenie Urzędu w materiały biurowe
- obsługa sekretariatu Urzędu
- nadzór nad funkcjonowaniem Biura Obsługi Interesanta i koordynowanie jego sprawnej działalności
- wykonywanie zadań związanych z realizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych i funduszu alimentacyjnym oraz pomocy socjalnej dla uczniów oraz Karty Dużej Rodziny,
- nadzór nad funkcjonowaniem Hali Sportowej i pracownikami oraz ustalaniem harmonogramu pracy
- wspieranie działalności sportowej i inicjowanie działań na rzecz racjonalnego wykorzystania bazy sportowej
- obsługa gospodarcza Urzędu oraz nadzór nad pracownikami obsługi.
- nadzór i koordynacja spraw związanych z funkcjonowaniem SPZOZ, GOK, Gminną Biblioteka Publiczną, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Publicznym Żłobkiem,
- prowadzenie rejestru instytucji kultury działających na terenie gminy,
- koordynacja spraw związanych z działalnością Rady Programowej przy GOK i Rady Społecznej SP ZOZ,
- wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i organizacji imprez masowych,
- nadzór nad działaniami stowarzyszeń, organizacji pozarządowych i pożytki publicznego,
- prowadzenie obsługi kasowej Gminy,
- używanie przy oznaczaniu spraw symbolu „SO”
§ 20
Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
- sporządzanie aktów stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa i zgonu) oraz innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
- przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński w lokalu i poza lokalem USC,
- wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego dla kościołów i związków wyznaniowych,
- wydawanie odpisów i zaświadczeń,
- wydawanie decyzji w sprawie zmiany imienia i nazwiska
- dokonywanie transkrypcji, odtworzeń, uzupełnień, sprostowań, a także nanoszenie wzmianek i przypisków do aktów stanu cywilnego,
- organizacja uroczystości związanych z zawarciem związku małżeńskiego i długoletnim pożyciem małżeńskim oraz uroczystości 100-lecia urodzin,
- obsługa wniosków dotyczących wykonywania obowiązku meldunkowego w systemie centralnym ŹRÓDŁO,
- wydawanie zaświadczeń z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL,
- udostępnianie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL,
- prowadzenie postępowań administracyjnych z zakresu ewidencji ludności,
- przyjmowanie i realizacja wniosków o wydanie dowodów osobistych,
- udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji dowodowej,
- wydawanie zaświadczeń z zakresu danych przetwarzanych w Rejestrze Dowodów Osobistych,
- prowadzenie i aktualizacja Centralnego Rejestru Wyborców,
- prowadzenie i sporządzanie list osób do kwalifikacji wojskowej,
- obsługa kancelaryjno – biurowa Rady Gminy i Komisji,
- obsługa kancelaryjna Gminnej Komisji Przeciwdziałania i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- używanie przy oznaczaniu spraw symbolu „USC”.
§ 21
Do zadań samodzielnego stanowiska informatyka należy:
- obsługa informatyczna Urzędu Gminy, placówek oświatowych, Publicznego Żłobka i GOK,
- przygotowywanie i prowadzenie graficzne stron internetowych i ich aktualizacja,
- instalowanie nowych komputerów i innego sprzętu komputerowego, programów do nich,
- nadzór nad eksploatacją programów komputerowych,
- zapewnienie bezpieczeństwa systemów sieci komputerowej,
- dokonywanie zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowania,
- utrzymywanie trwałej sprawności sprzętu, serwisowanie i konserwacja,
- monitorowanie oprogramowania antywirusowego i jego aktualizacja,
- prowadzenie rejestru systemów i programów użytkowych oraz licencji,
- zabezpieczenie danych wdrożonych systemów komputerowych,
- wykonywanie drobnych napraw sprzętowych i oprogramowania,
- szkolenie informatyczne pracowników w zakresie obsługiwanych programów,
- utrzymywanie ważności certyfikatów kwalifikowanych pracowników Urzędu i podległych jednostek,
- wdrożenie i obsługa programów e-urząd,
- administrowanie systemu obiegu dokumentów,
- administrowanie siecią komputerową, stacjami roboczymi i serwerami,
- obsługa strony internetowej i BIP,
- nadzór na bezpieczeństwem i kontrola pracy sieci komputerowej oraz poszczególnych sieci komputerowych,
- pełnienie funkcji Administratora Sieci Systemu Informatycznego i Lokalnego Administratora Systemu,
- wykonywanie systematycznych kopii zapasowych danych zgromadzonych na stacjach roboczych i serwerach, zgodnie z polityką bezpieczeństwa informacji, a także zabezpieczenie ich przed dostępem osób nieuprawnionych,
- informowanie przełożonych o nieprawidłowościach przy użytkowaniu programów komputerowych przez pracowników,
- używanie przy oznaczeniu spraw symbolu „INF”
§ 22
Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw obronnych, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego:
- sprawy dotyczące ewidencjonowania, wytwarzania i przechowywania dokumentacji niejawnej w urzędzie oraz zadań obronnych, obrony cywilnej, ochrony ludności i zabezpieczenia zarządzania kryzysowego, których wykonanie nadzoruje Wojewoda Mazowiecki przy pomocy Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego oraz Starostwa Powiatu Garwolińskiego.
- Prowadzenie spraw obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego wynikających z przepisów prawa,
- Używanie przy oznaczeniu spraw symbolu „OC”.
§ 23
Do zadań samodzielnego stanowiska Inspektora Ochrony Danych należy:
- monitorowanie przestrzegania przepisów RODO i innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych,
- informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy niniejszego rozporządzenia oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie,
- monitorowanie przestrzegania niniejszego rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audytu,
- udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35,
- współpraca z organem nadzorczym,
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach,
- prowadzenie rejestru czynności przetwarzania oraz rejestru kategorii czynności przetwarzania w imieniu administratora,
- opracowywanie projektów wewnętrznych aktów normatywnych oraz dokumentacji (Polityka Bezpieczeństwa) z zakresu ochrony danych,
- Inspektor ochrony danych wypełnia swoje zadania z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania,
- Używanie przy oznaczeniu spraw symbolu „IOD”.
§ 24
Do zadań koordynatora do spraw dostępności należy:
- Wsparcie osób ze szczegó1nymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Urząd,
- Przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z minimalnymi wymaganiami służącymi zapewnieniu dostępności, określonymi w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- Monitorowanie działalności Urzędu w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
- Przedstawianie Wójtowi bieżących informacji o podejmowanych działaniach z zakresu realizowanych zadań
- Sporządzanie raportu zbiorczego o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Używanie przy oznaczeniu spraw symbolu „D”
§ 25
- Wójt Gminy na podstawie niniejszego Regulaminu, Statutu Gminy oraz innych obowiązujących przepisów prawa ustala szczegółowe zakresy przydziału obowiązków każdemu zatrudnionemu pracownikowi na danym stanowisku pracy.
- Wójt Gminy może powierzyć prowadzenie spraw Gminy podmiotom zewnętrznym na podstawie stosownych umów.
Rozdział IV
Przekazywanie stanowisk pracy
§ 26
- Stanowiska pracy w Urzędzie podlegają przekazywaniu w formie protokołu zdawczo – odbiorczego.
- Protokół zdawczo – odbiorczy powinien zawierać:
- wykaz spraw w toku z krótkim opisem ich stanu zaawansowania,
- wykaz spraw zakończonych a nie zarchiwizowanych,
- wykaz przekazywanych materiałów i dokumentów,
- wykaz sprzętu i urządzeń według spisu inwentaryzacyjnego.
§ 27
- Pracownik obejmujący stanowisko ma obowiązek zapoznać się ze wszystkimi przekazanymi sprawami oraz materiałami i dokumentami.
- Bezpośredni przełożony ponosi odpowiedzialność za właściwe rozliczenie podległego mu pracownika przy zmianie stanowisk pracy.
drukuj (REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY BOROWIE)
Metryka
- opublikował: Marcin Ositekdata publikacji: 2022-07-20 09:15
- zmodyfikował: Marcin Ositekostatnia modyfikacja: 2025-11-20 13:24
Rejestr zmian
- zmieniono 2023-12-05 10:23 przez Marcin Ositek
- zmieniono 2025-11-20 13:10 przez Marcin Ositek