BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ<br>Urząd Gminy Borowie

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ Urząd Gminy Borowie

  • Urząd Gminy »
  • Regulamin Urzędu Gminy »

REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY BOROWIE

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Borowiu zwany dalej „Regulaminem” określa:

  1. zakres działania i zadania Urzędu Gminy w Borowiu , zwanego dalej „Urzędem”,
  2. organizację wewnętrzną i zasady funkcjonowania Urzędu,
  3. zakres działania i kompetencji kierownictwa Urzędu, poszczególnych wydziałów samodzielnych stanowisk,
  4. tryb pracy Urzędu, stanowiący Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu,
  5. zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu aktów prawnych, stanowiący Załącznik Nr 2 do niniejszego Regulaminu,
  6. organizację przyjmowania, rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli, stanowiący Załącznik Nr 3 do niniejszego Regulaminu,
  7. organizację działalności kontrolnej, stanowiący Załącznik Nr 4 do niniejszego Regulaminu, 
  8. zasady podpisywania pism i decyzji, stanowiący Załącznik Nr 5 do niniejszego Regulaminu.
  9. Schemat Organizacyjny Urzędu Gminy w Borowiu stanowiący Załącznik Nr 6 do niniejszego Regulaminu.

§ 2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o :

  1. Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Borowie
  2. Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Borowie
  3. Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Borowie
  4. Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Borowie
  5. Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Borowie
  6. Zastępcy Wójta - należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta Gminy Borowie.

§ 3

  1. Urząd jest jednostką budżetową Gminy
  2. Siedzibą Urzędu jest miejscowość Borowie
  3. W skład Urzędu wchodzi Urząd Stanu Cywilnego w Borowiu zwany dalej „USC” .
    Funkcję kierownika USC pełni Wójt.

Rozdział II

Zakres działania i zadania Urzędu

§ 4

Urząd działa na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tekst jednolity : Dz. U. z 2025 roku poz. 1153 )
  2. Ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych ( tekst jednolity Dz. U. z 2024 roku poz.1135)
  3. Ustawy z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw ( Dz. U. Nr 34 poz. 198 z późniejszymi zmianami)
  4. Statutu Gminy Borowie uchwalonego przez Radę Gminy w dniu 25 września 2018 roku uchwałą Nr XLVII/225/2018( Dz. Urz. Woj. Maz. Z 2018 roku poz. 10019)
  5. Niniejszego Regulaminu.

§ 5

Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania powierzonych Gminie:

  1. zadań własnych,
  2. zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
  3. zadań wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej
    ( zadań powierzonych ),
  4. zadań publicznych powierzonych gminie w drodze porozumienia międzygminnego,
  5. zadań dotyczących przygotowania i przeprowadzenia wyborów powszechnych, referendów i spisów.

§ 6

Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom Gminy w wykonywaniu ich zadań i kompetencji, a w szczególności :

  1. przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności przez organy Gminy,
  2. wykonywanie, na podstawie udzielonych upoważnień, czynności prawnych wchodzących w zakres zadań Gminy, 
  3. zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,
  4. realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał, zarządzeń i postanowień organów Gminy,
  5. zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji Rady i posiedzeń jej komisji,
  6. gromadzenie i udostępnianie zbioru aktów prawa miejscowego w siedzibie Urzędu.

Rozdział III

Organizacja wewnętrzna i zasady funkcjonowania Urzędu

§ 7

  1. W skład Urzędu wchodzą
    1. Kierownictwo urzędu w składzie:
      1. Wójt – „W”
      2. Zastępca Wójta – „ZW”
      3. Sekretarz Gminy – „S”
      4. Skarbnik Gminy – „SK”
    2. Następujące komórki organizacyjne i stanowiska:
      1. Wydział Finansów i Budżetu - „F”
      2. Wydział Oświaty, Geodezji, Rozwoju Gospodarczego, Dróg, Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego – „RG”,
      3. Wydział Społeczno – Organizacyjny i Sportu – „SO”
      4. Urząd Stanu Cywilnego – „USC”
      5. Samodzielne stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego – „OC”
      6. Samodzielne stanowisko ds. przygotowania i zarządzania projektami – „ZP”
      7. Samodzielne stanowisko informatyka – „INF”
      8. Samodzielne stanowisko Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych – „IN”
      9. Samodzielne stanowisko Inspektor Ochrony Danych – „IOD”
      10. Samodzielne stanowisko ds. dostępności – „D”
      11. Radca Prawny – „RP”
  2. Wydziałami kierują Kierownicy Wydziałów

 

  1. WYDZIAŁ FINANSÓW I BUDŻETU
    1. Kierownik Wydziału, realizujący zadania przypisane stanowisku ds. księgowości budżetowej
      1. Kierownik Wydziału Finansów i Budżetu zastępuje Skarbnika Gminy w czasie jego nieobecności
      2. W przypadku nieobecności Skarbnika Gminy, Kierownik wydziału jako osoba zastępująca Skarbnika Gminy, może dokonać kontrasygnaty, czynności prawnych mogących spowodować zobowiązania majątkowe wobec Gminy Borowie zgodnie z art. 46 ust 3 ustawy o samorządzie gminnym po wcześniejszym otrzymaniu pisemnego upoważnienia podpisanego przez Skarbnika Gminy
      3. Wójt Gminy na podstawie Zarządzenia może upoważnić pracownika Urzędu Gminy do wykonywania czynności w zakresie gospodarki finansowej Gminy Borowie oraz wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi na rachunkach Urzędu Gminy Borowie
    2. stanowisko ds. planowania i księgowości budżetowej
    3. stanowisko ds. wymiaru podatku i opłat lokalnych
    4. stanowisko ds. księgowości podatkowej
    5. stanowisko ds. płac, kontroli wewnętrznej i archiwum zakładowego,
    6. stanowisko ds. księgowości budżetowej,
    7. stanowisko ds. księgowości budżetowej
    8. stanowisko ds. księgowości budżetowej
    9. stanowisko pomoc administracyjna
  2. WYDZIAŁ OŚWIATY, GEODEZJI , ROZWOJU GOSPODARCZEGO , DRÓG, PLANOWANIA I ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
    1. Kierownik Wydziału, realizujący zadania przypisane stanowisku ds. inwestycji i zamówień publicznych
    2. stanowisko ds. geodezji i gospodarki gruntami
    3. stanowisko ds. gospodarki komunalnej, rolnictwa i ochrony środowiska
    4. stanowisko ds. przygotowania i realizacji inwestycji
    5. stanowisko ds. planowania i zagospodarowania przestrzennego
    6. stanowisko ds. dróg, planowania i zagospodarowania przestrzennego
    7. stanowisko pomoc administracyjna
    8. stanowisko pomoc administracyjna  

    W wydziale realizowane są także zadania i kompetencje z zakresu oświaty.

  3. WYDZIAŁ SPOŁECZNO – ORGANIZACYJNY I SPORTU
    1. Kierownik Wydziału, realizujący zadania przypisane stanowisku ds. organizacyjno – administracyjnych, ewidencji działalności gospodarczej oraz sportu,
    2. stanowisko ds. świadczeń rodzinnych, wychowawczych, funduszu alimentacyjnego, stypendium szkolnego i Karty Dużej Rodziny
    3. stanowisko ds. obsługi Sekretariatu
    4. stanowisko ds. kultury, zdrowia i obsługi kasy
      Stanowisko to realizuje także zadania i kompetencje z zakresu wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholi i organizacji imprez masowych, nadzoru nad działaniami organizacyjnymi jednostek podległych gminie tj. Gminny Ośrodek Kultury, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, Gminna Biblioteka Publiczna i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz stowarzyszeń, organizacji pozarządowych i pożytku publicznego
    5. pomoc administracyjna - BOI
    6. pomoc administracyjna - BOI
    7. pomoc administracyjna
    8. Stanowisko pomoc administracyjna pracownik hali sportowej
    9. Stanowisko pomoc administracyjna pracownik hali sportowej
    10. Stanowisko pomoc administracyjna pracownik hali sportowej
    11. Stanowisko – sprzątaczka
    12. Stanowisko pracownik gospodarczy
    13. Stanowisko pracownik gospodarczy
    14. Stanowisko pracownik gospodarczy
    15. Stanowisko pracownik gospodarczy
  4. URZĄD STANU CYWILNEGO
    1. Kierownik USC
    2. Z-ca Kierownika USC
    3. Stanowisko ds. ewidencji ludności, dowodów osobistych i obsługi rady gminy

      Stanowiska te, realizują zadania i kompetencje z zakresu spraw obywatelskich, wojskowych, ewidencji ludności, dowodów osobistych, obsługi rady gminy a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych i referendów.
  5. SAMODZIELNE STANOWISKA
    1. Radca prawny
    2. Stanowisko do spraw przygotowania i zarządzania projektami
    3. Stanowisko Pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych
    4. Samodzielne stanowisko Inspektor Ochrony Danych
    5. Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego
    6. Stanowisko do spraw dostępności
    7. Stanowisko informatyka

§ 8

Urząd działa w oparciu o następujące zasady:

  1. praworządności
  2. służebności wobec społeczności lokalnej
  3. racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym i komunalnym
  4. jednoosobowego kierownictwa
  5. kontroli wewnętrznej
  6. podziału zadań pomiędzy kierownictwo urzędu i poszczególne stanowiska pracy oraz wzajemnego współdziałania .

§ 9

  1. Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie i w granicach prawa, i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
  2. Dane wytworzone na sprzęcie firmowym w ramach obowiązków służbowych są własnością pracodawcy, a ich usunięcie lub zniszczenie może skutkować odpowiedzialnością materialną, a nawet karną pracownika.
  3. Pracownik zobowiązuje się do korzystania z powierzonych mu urządzeń i środków informatycznych, w tym komputera służbowego, wyłącznie w celach związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych. Korzystanie z tych urządzeń do celów prywatnych jest zabronione

§ 10

Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich zadań i obowiązków są zobowiązani do:

  1. sumiennego, sprawnego i bezstronnego działania,
  2. zachowania uprzejmości i życzliwości z kontaktach z obywatelami,
  3. przestrzegania zasad ochrony informacji niejawnej stanowiącej tajemnicę służbową oraz dochowywania w tajemnicy wszelkich informacji stanowiących tajemnicę służbową, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, zarówno w trakcie trwania stosunku pracy, jak i po jego ustaniu.
  4. przestrzegania zasad ochrony danych osobowych przed nieuprawnionym ujawnieniem,
  5. przestrzegania zasad dostępu obywateli do dokumentów dotyczących wykonywania przez Gminę zadań publicznych , określonych przez Radę w statucie gminy,
  6. przestrzegania prawa zamówień publicznych w zakresie prowadzonych spraw,
  7. przekazywania informacji publicznych do publikacji w biuletynie informacji publicznej,
  8. udziału w realizacji zadań obronnych.

§ 11

  1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym i publicznym.
  2. Zakupy, remonty i inwestycje realizowane są zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych.

§ 12

  1. Pracą Urzędu kieruje Wójt przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem Gminy za realizację powierzonych im zadań.
  2. W czasie nieobecności Wójta lub niemożności wykonywania swej funkcji jego zadania wykonuje Zastępca Wójta w drodze wydanego Zarządzenia.
  3. Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy przy wykonywaniu powierzonych im zadań działają w granicach określonych przepisami prawa, Zarządzeniami Wójta Gminy oraz pełnomocnictwami i upoważnieniami udzielonymi im przez Wójta.
  4. Kierownicy poszczególnych wydziałów kierują i zarządzają nimi oraz sprawują bezpośredni nadzór nad podległymi pracownikami i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem Gminy.
  5. Wydziały i poszczególni pracownicy są zobowiązani do współdziałania z pozostałymi komórkami organizacyjnymi poprzez wzajemne konsultacje i sprawną wymianę informacji.
     

Rozdział IV

Zakres działania i kompetencji kierownictwa Urzędu , poszczególnych wydziałów i samodzielnych stanowisk

§ 13

  1. Wójt jest organem wykonawczym Gminy.
  2. Wójt wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania Gminy określone przepisami prawa.
  3. Do zadań Wójta należy w szczególności:
    1. kierowanie bieżącymi sprawami Gminy oraz kierowanie Urzędem, reprezentowanie Gminy i jej Urzędu na zewnątrz,
    2. przedkładanie Radzie Gminy projektów uchwał,
    3. określanie sposobu wykonywania uchwał,
    4. gospodarowanie mieniem komunalnym,
    5. wykonywanie budżetu,
    6. zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
    7. zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
    8. dokonywanie wydatków budżetowych,
    9. zgłaszanie zmian w budżecie gminy,
    10. dysponowanie rezerwami budżetu Gminy,
    11. blokowanie środków budżetowych w przypadkach określonych w ustawach,
    12. emitowanie papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych przez organ Gminy,
    13. wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
    14. podejmowanie decyzji majątkowych dotyczących zwykłego zarządu mieniem Gminy w obowiązującym trybie,
    15. podejmowanie innych decyzji należących do kompetencji Urzędu, podpisywanie pism i dokumentów wychodzących na zewnątrz Urzędu,
    16. nadzorowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, powiatowej i wojewódzkiej i pozostawanie w kontakcie z terenowymi organami tej administracji,
    17. upoważnianie pracowników Urzędu do podejmowania w imieniu Wójta Gminy decyzji,
    18. wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego i kierownika zakładu pracy w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
    19. zatwierdzanie zakresów czynności i odpowiedzialności pracowników Urzędu,
    20. dokonywanie okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników,
    21. rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między pracownikami Urzędu,
    22. ogłaszanie budżetu Gminy oraz sprawozdania z jego wykonania,
    23. wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej Gminy,
    24. organizowanie akcji ratowniczych w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof,
    25. kierowanie wykonywaniem zadań obronnych,
    26. informowanie wojewody o zamiarze przystąpienia Gminy do związku międzygminnego,
    27. składanie Radzie Gminy okresowych sprawozdań z realizacji zadań Urzędu oraz corocznych raportów o stanie gminy,
    28. używanie przy oznaczaniu spraw symbolu „W”.

§ 14

Zastępca Wójta Gminy sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:

  1. Wydziału Oświaty, Geodezji, Rozwoju Gospodarczego, Dróg, Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego
  2. Realizacja zadań w zakresie sprawowania nadzoru nad wydziałem polega na:
    1. dokonywaniu rozstrzygnięć w zakresie prowadzonych spraw, w tym podpisywania w imieniu Wójta Gminy stosownych decyzji, postanowień, pism i innych dokumentów oraz decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej i zaświadczeń,
    2. koordynowanie działalności nadzorowanych komórek organizacyjnych w zakresie realizowanych spraw,
    3. reprezentowanie Wójta Gminy w pracach Rady Gminy i Komisji,
    4. informowania na bieżąco o problemach i zagrożeniach związanych z realizowanymi zadaniami Gminy w nadzorowanych komórkach organizacyjnych
    5. przedkładanie projektów uchwał w zakresie nadzorowanych spraw,
    6. przyjmowanie interesantów w godzinach pracy Urzędu,
    7. używanie przy oznaczaniu spraw symbolu „ZW”

§ 15

Do zadań Sekretarza należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:

  1. sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy, przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych i obiegiem informacji,
  2. współpraca z Radą Gminy i nadzór nad pracą stanowiska ds. obsługi Rady Gminy,
    1. przygotowywanie projektów uchwał oraz ich zgodność z prawem
    2. nadzór nad przygotowywaniem materiałów na posiedzenia komisji i sesje Rady Gminy
    3. nadzór nad kompletowaniem dokumentacji z prac Rady Gminy,
  3. podejmowanie działań i podpisywanie decyzji w zakresie udzielonego przez Wójta upoważnienia,
  4. kierowanie Urzędem podczas nieobecności Wójta i Zastępcy Wójta w ramach udzielonych upoważnień,
  5. prowadzenie spraw kadrowych pracowników Urzędu Gminy i kierowników jednostek organizacyjnych
  6. kontrola wykonywania postanowień regulaminu organizacyjnego Urzędu,
  7. kontrola wykonywania postanowień regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania,
  8. sprawowanie kontroli wewnętrznej w Urzędzie bądź podejmowanie działań w celu dokonywania kontroli przez stanowisko ds. kontroli,
  9. nadzór nad przestrzeganiem zasad instrukcji kancelaryjnej, przepisów jednolitego rzeczowego wykazu akt, Kodeksu Postępowania Administracyjnego,
  10. nadzór nad pracą i realizacją zadań przez stanowiska pracy w Urzędzie,
  11. organizowanie pracy Urzędu i jego pracowników oraz jego prawidłowe funkcjonowanie,
  12. organizowanie prawidłowej procedury załatwiania skarg i wniosków oraz informacji publicznych,
  13. przyjmowanie interesantów w godzinach pracy Urzędu,
  14. nadzór nad dyscypliną pracy w Urzędzie,
  15. zgłaszanie wniosków o nagrody, wyróżnienia, awans i kary pracowników,
  16. przygotowywanie projektów Zarządzeń Wójta Gminy,
  17. nadzór nad praktykami uczniów i studentów,
  18. nadzór nad przeprowadzaniem służby przygotowawczej pracowników,
  19. wydawanie wiążących poleceń dla pracowników Urzędu oraz kierowników nadzorowanych jednostek po wcześniejszym uzgodnieniu z Wójtem Gminy,
  20. wykonywanie zadań związanych z wyborami, w szczególności nadzorowanie i koordynowanie prac związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów,
  21. wykonywanie innych zadań poleconych przez Wójta,
  22. używanie przy oznaczaniu spraw symbolu „S”

§ 16

Do zakresu działania Skarbnika Gminy należy w szczególności:

  1. prowadzenie rachunkowości jednostki,
  2. wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi,
  3. dokonywania wstępnej kontroli:
    1. zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
    2. kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
  4. składanie kontrasygnaty na umowach i innych dokumentach mogących spowodować zobowiązania majątkowe wobec gminy Borowie,
  5. udzielanie upoważnienia do kontrasygnaty na umowach i innych dokumentach mogących spowodować zobowiązania majątkowe wobec gminy Borowie,
  6. przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń Wieloletniej Prognozy Finansowej i jej zmian oraz projektów budżetu Gminy i jego zmian,
  7. nadzór i koordynowanie działań związanych z gospodarką finansową i podatkami budżetowymi,
  8. używanie przy oznaczeniu spraw symbolu „SK”

§ 17

Do zakresu działania Wydziału Finansów i Budżetu należy w szczególności:

  1. przygotowywanie materiałów niezbędnych do uchwalenia budżetu Gminy,
  2. opracowywanie układu wykonawczego budżetu Gminy,
  3. prowadzenie obsługi finansowo-księgowej,
  4. uruchamianie środków finansowych dla poszczególnych dysponentów budżetu Gminy,
  5. sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych,
  6. przygotowywanie materiałów niezbędnych do sporządzania sprawozdawczości budżetowej,
  7. prowadzenie ksiąg rachunkowych,
  8. rozliczanie inwentaryzacji,
  9. opracowywanie przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia gospodarki kasowej, zakładowego planu kont, instrukcji obiegu i kontroli dokumentów finansowych, instrukcji w sprawie inwentaryzacji aktywów i pasywów,
  10. dokonywanie wyceny aktywów i pasywów i ustalanie wyniku finansowego,
  11. dokonywanie umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  12. prowadzenie spraw wynagrodzeń za pracę pracowników Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy,
  13. podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych,
  14. obsługa finansowa funduszy gminnych,
  15. współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz bankiem prowadzącym bankową obsługę Gminy,
  16. obsługa kredytów i pożyczek,
  17. opracowanie projektów uchwał dotyczących podatków,
  18. wymiar i pobór podatków i opłat lokalnych,
  19. prowadzenie analitycznej ewidencji podatków i opłat lokalnych,
  20. prowadzenie spraw związanych z udzielaniem ulg, odroczeń, umorzeń, rozkładaniem na raty płatności w zakresie podatków i opłat stanowiących dochody Gminy,
  21. sporządzanie sprawozdawczości w zakresie podatków i opłat lokalnych,
  22. pobór i windykacja należności cywilnoprawnych,
  23. naliczenie i zwrot podatku akcyzowego do paliwa dla rolników, a także sprawozdawczość w tym zakresie,
  24. prowadzenie archiwum zakładowego,
  25. używanie przy oznaczaniu spraw symbolu „F”.

§ 18

Do zakresu działania Wydziału Oświaty, Geodezji, Rozwoju Gospodarczego, Dróg, Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego należy w szczególności:

  1. wykonywanie zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych, systemie oświaty i Karty Nauczyciela,
  2. planowanie i nadzorowanie realizacji inwestycji i remontów,
  3. opracowywanie planów inwestycji i remontów w placówkach oświatowych, świetlicach wiejskich, budynkach strażnic i innych budynkach Gminy oraz dróg gminnych,
  4. ogłaszanie przetargów na inwestycje i remonty oraz sprawowanie nadzoru nad tymi remontami i prawidłowe ich rozliczanie,
  5. współdziałanie z dyrektorami placówek oświatowych i innych jednostek w zakresie ich działalności,
  6. dokonywanie zakupów materiałów potrzebnych do realizacji prac remontowych prowadzonych przez pracowników w ramach robót publicznych i interwencyjnych,
  7. ewidencjonowanie budynków, scalanie i podział nieruchomości oraz prowadzenie dokumentacji geodezyjno-kartograficznej, a także sprawy gospodarowania nieruchomościami Gminy oraz komunalizacji mienia i gospodarowanie nim.
  8. współpraca z instytucjami samorządowymi w zakresie pozyskiwania środków pozabudżetowych w tym z Unii Europejskiej,
  9. przygotowywanie wniosków o przyznanie funduszy unijnych i krajowych,
  10. współpraca z organizacjami pozarządowymi,
  11. organizacja przewozu osób niepełnosprawnych,
  12. przygotowywanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz ustaleniu warunków zabudowy,
  13. nadzór nad utrzymaniem dróg gminnych,
  14. prowadzenie rejestru wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz ustaleniu warunków zabudowy,
  15. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o drogach publicznych dot. dróg gminnych, w tym organizacji ruchu, prowadzenia ewidencji dróg i mostów,
  16. wydawania decyzji o zajęciu pasa drogowego i lokalizacji obiektów niezwiązanych z potrzebami dróg, opracowywanie projektów rozwoju sieci drogowej,
  17. przygotowywanie dokumentów związanych z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
  18. współdziałanie w realizacji procedury planistycznej związanej ze sporządzaniem lub zmianą studiów i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wykonywanych przez wykonawców zewnętrznych oraz gminy sąsiednie,
  19. dokonywania okresowej analizy potrzeb w zakresie planów miejscowych,
  20. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa dotyczących dróg, planowania i zagospodarowania przestrzennego,
  21. wydawanie zaświadczeń o przeznaczeniu w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego,
  22. wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  23. wydawanie wypisów i wyrysów ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania terenu,
  24. nadzór nad organizacją transportu publicznego oraz wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych w transporcie drogowym,
  25. prowadzenie spraw związanych z ewidencją zabytków nieruchomych,
  26. używanie przy oznaczeniu spraw symbolu „RG”.

§ 19

Do zakresu działania Wydziału Społeczno - Organizacyjnego i Sportu należy w szczególności:

  1. prowadzenie spraw z zakresu ewidencji działalności gospodarczej,
  2. gromadzenie i przechowywanie aktów regulujących funkcjonowanie gminy, urzędu i jednostek organizacyjnych,
  3. prowadzenie rejestru zarządzeń i decyzji Wójta
  4. prowadzenie rejestru umów cywilnoprawnych
  5. prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznej Urzędu
  6. obsługa kancelaryjno – biurowa
  7. zaopatrzenie Urzędu w materiały biurowe
  8. obsługa sekretariatu Urzędu
  9. nadzór nad funkcjonowaniem Biura Obsługi Interesanta i koordynowanie jego sprawnej działalności
  10. wykonywanie zadań związanych z realizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych i funduszu alimentacyjnym oraz pomocy socjalnej dla uczniów oraz Karty Dużej Rodziny,
  11. nadzór nad funkcjonowaniem Hali Sportowej i pracownikami oraz ustalaniem harmonogramu pracy
  12. wspieranie działalności sportowej i inicjowanie działań na rzecz racjonalnego wykorzystania bazy sportowej
  13. obsługa gospodarcza Urzędu oraz nadzór nad pracownikami obsługi.
  14. nadzór i koordynacja spraw związanych z funkcjonowaniem SPZOZ, GOK, Gminną Biblioteka Publiczną, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Publicznym Żłobkiem,
  15. prowadzenie rejestru instytucji kultury działających na terenie gminy,
  16. koordynacja spraw związanych z działalnością Rady Programowej przy GOK i Rady Społecznej SP ZOZ,
  17. wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i organizacji imprez masowych,
  18. nadzór nad działaniami stowarzyszeń, organizacji pozarządowych i pożytki publicznego,
  19. prowadzenie obsługi kasowej Gminy,
  20. używanie przy oznaczaniu spraw symbolu „SO”

§ 20

Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:

  1. sporządzanie aktów stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa i zgonu) oraz innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
  2. przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński w lokalu i poza lokalem USC,
  3. wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego dla kościołów i związków wyznaniowych,
  4. wydawanie odpisów i zaświadczeń,
  5. wydawanie decyzji w sprawie zmiany imienia i nazwiska
  6. dokonywanie transkrypcji, odtworzeń, uzupełnień, sprostowań, a także nanoszenie wzmianek i przypisków do aktów stanu cywilnego,
  7. organizacja uroczystości związanych z zawarciem związku małżeńskiego i długoletnim pożyciem małżeńskim oraz uroczystości 100-lecia urodzin,
  8. obsługa wniosków dotyczących wykonywania obowiązku meldunkowego w systemie centralnym ŹRÓDŁO,
  9. wydawanie zaświadczeń z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL,
  10. udostępnianie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL,
  11. prowadzenie postępowań administracyjnych z zakresu ewidencji ludności,
  12. przyjmowanie i realizacja wniosków o wydanie dowodów osobistych,
  13. udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji dowodowej,
  14. wydawanie zaświadczeń z zakresu danych przetwarzanych w Rejestrze Dowodów Osobistych,
  15. prowadzenie i aktualizacja Centralnego Rejestru Wyborców,
  16. prowadzenie i sporządzanie list osób do kwalifikacji wojskowej,
  17. obsługa kancelaryjno – biurowa Rady Gminy i Komisji,
  18. obsługa kancelaryjna Gminnej Komisji Przeciwdziałania i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
  19. używanie przy oznaczaniu spraw symbolu „USC”.

§ 21

Do zadań samodzielnego stanowiska informatyka należy:

  1. obsługa informatyczna Urzędu Gminy, placówek oświatowych, Publicznego Żłobka i GOK,
  2. przygotowywanie i prowadzenie graficzne stron internetowych i ich aktualizacja,
  3. instalowanie nowych komputerów i innego sprzętu komputerowego, programów do nich,
  4. nadzór nad eksploatacją programów komputerowych,
  5. zapewnienie bezpieczeństwa systemów sieci komputerowej,
  6. dokonywanie zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowania,
  7. utrzymywanie trwałej sprawności sprzętu, serwisowanie i konserwacja,
  8. monitorowanie oprogramowania antywirusowego i jego aktualizacja,
  9. prowadzenie rejestru systemów i programów użytkowych oraz licencji,
  10. zabezpieczenie danych wdrożonych systemów komputerowych,
  11. wykonywanie drobnych napraw sprzętowych i oprogramowania,
  12. szkolenie informatyczne pracowników w zakresie obsługiwanych programów,
  13. utrzymywanie ważności certyfikatów kwalifikowanych pracowników Urzędu i podległych jednostek,
  14. wdrożenie i obsługa programów e-urząd,
  15. administrowanie systemu obiegu dokumentów,
  16. administrowanie siecią komputerową, stacjami roboczymi i serwerami,
  17. obsługa strony internetowej i BIP,
  18. nadzór na bezpieczeństwem i kontrola pracy sieci komputerowej oraz poszczególnych sieci komputerowych,
  19. pełnienie funkcji Administratora Sieci Systemu Informatycznego i Lokalnego Administratora Systemu,
  20. wykonywanie systematycznych kopii zapasowych danych zgromadzonych na stacjach roboczych i serwerach, zgodnie z polityką bezpieczeństwa informacji, a także zabezpieczenie ich przed dostępem osób nieuprawnionych,
  21. informowanie przełożonych o nieprawidłowościach przy użytkowaniu programów komputerowych przez pracowników,
  22. używanie przy oznaczeniu spraw symbolu „INF”

§ 22

Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw obronnych, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego:

  1. sprawy dotyczące ewidencjonowania, wytwarzania i przechowywania dokumentacji niejawnej w urzędzie oraz zadań obronnych, obrony cywilnej, ochrony ludności i zabezpieczenia zarządzania kryzysowego, których wykonanie nadzoruje Wojewoda Mazowiecki przy pomocy Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego oraz Starostwa Powiatu Garwolińskiego.
  2. Prowadzenie spraw obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego wynikających z przepisów prawa,
  3. Używanie przy oznaczeniu spraw symbolu „OC”.

§ 23

Do zadań samodzielnego stanowiska Inspektora Ochrony Danych należy:

  1. monitorowanie przestrzegania przepisów RODO i innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych,
  2. informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy niniejszego rozporządzenia oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie,
  3. monitorowanie przestrzegania niniejszego rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audytu,
  4. udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35,
  5. współpraca z organem nadzorczym,
  6. pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach,
  7. prowadzenie rejestru czynności przetwarzania oraz rejestru kategorii czynności przetwarzania w imieniu administratora,
  8. opracowywanie projektów wewnętrznych aktów normatywnych oraz dokumentacji (Polityka Bezpieczeństwa) z zakresu ochrony danych,
  9. Inspektor ochrony danych wypełnia swoje zadania z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania,
  10. Używanie przy oznaczeniu spraw symbolu „IOD”.

§ 24

Do zadań koordynatora do spraw dostępności należy:

  1. Wsparcie osób ze szczegó1nymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Urząd,
  2. Przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z minimalnymi wymaganiami służącymi zapewnieniu dostępności, określonymi w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
  3. Monitorowanie działalności Urzędu w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
  4. Przedstawianie Wójtowi bieżących informacji o podejmowanych działaniach z zakresu realizowanych zadań
  5. Sporządzanie raportu zbiorczego o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
  6. Używanie przy oznaczeniu spraw symbolu „D”

§ 25

  1. Wójt Gminy na podstawie niniejszego Regulaminu, Statutu Gminy oraz innych obowiązujących przepisów prawa ustala szczegółowe zakresy przydziału obowiązków każdemu zatrudnionemu pracownikowi na danym stanowisku pracy.
  2. Wójt Gminy może powierzyć prowadzenie spraw Gminy podmiotom zewnętrznym na podstawie stosownych umów.

Rozdział IV

Przekazywanie stanowisk pracy

§ 26

  1. Stanowiska pracy w Urzędzie podlegają przekazywaniu w formie protokołu zdawczo – odbiorczego.
  2. Protokół zdawczo – odbiorczy powinien zawierać:
    1. wykaz spraw w toku z krótkim opisem ich stanu zaawansowania,
    2. wykaz spraw zakończonych a nie zarchiwizowanych,
    3. wykaz przekazywanych materiałów i dokumentów,
    4. wykaz sprzętu i urządzeń według spisu inwentaryzacyjnego.

§ 27

  1. Pracownik obejmujący stanowisko ma obowiązek zapoznać się ze wszystkimi przekazanymi sprawami oraz materiałami i dokumentami.
  2. Bezpośredni przełożony ponosi odpowiedzialność za właściwe rozliczenie podległego mu pracownika przy zmianie stanowisk pracy.
  • opublikował: Marcin Ositek
    data publikacji: 2022-07-20 09:15
  • zmodyfikował: Marcin Ositek
    ostatnia modyfikacja: 2025-11-20 13:24

Rejestr zmian

  • zmieniono 2023-12-05 10:23 przez Marcin Ositek
  • zmieniono 2025-11-20 13:10 przez Marcin Ositek
fotokod
Stronę wygenerowano: 2025-12-08 05:10:19
Przejdź do strony źródłowej »
Strona wygenerowana z systemu bip.net